Dėl pasaulinės COVID-19 pandemijos įvestas karantinas šalyje pakoregavo daugelio įmonių komandų plėtros planus, paveikė jis ir IT rinką. Kaip keitėsi IT specialistų darbo rinka, šios srities specialistų atrankų poreikis, ir ką reikėtų žinoti planuojant tolesnius darbdavio ar IT specialisto žingsnius, pasakoja „Emplonet“ IT projektų vadovai.
Kurias IT rinkos sritis palietė pandemija?
Kaip teigia IT projektų vadovė Megė Ieva Baronienė, IT specialistų atrankos daugiausiai buvo pristabdytos didesnėse įmonėse, kurių pagrindinis produktas ar paslauga nėra IT: transporto, logistikos, aviacijos, gamybos, apskaitos ar kt. įmonėse, samdančiose IT specialistus. IT specialistų atrankų procesai buvo pristabdyti ir įmonėse, kurios kuria internetines svetaines kitoms įmonėms, diegia verslo valdymo sistemas ar pan.
„Kai klientų veikla stabdoma, tai neišvengiamai paliečia visas šalis. Kai kurios organizacijos, vos įvedus karantiną, ėmėsi gana ryžtingų sprendimų, atsisveikindamos su bandomajame laikotarpyje esančiais specialistais, taip pat ir tais, kurie dirbo su projektais, kurie buvo užšaldyti“, – teigia M. I. Baronienė.
IT projektų vadovo Nerijaus Kinderio teigimu, pandemija skirtingai paveikė projektines ir produktus kuriančias IT įmones.
„Projektinės įmonės, kurios dirba su užsakymais, buvo paliestos labiau. Jei jų partneriai yra iš gamybos, transporto sektorių, daugelis iš jų kontraktus nutraukė ar sustabdė, tad ir projektai buvo uždaryti arba sustabdyti. Tai lėmė, kad IT specialistai buvo atleidžiami arba savanoriškai traukėsi prie vis dar aktyvių projektų“, – sako N. Kinderis.
Tačiau įmonės, kurios vysto savo IT produktus, atrankų specialisto teigimu, didelio sukrėtimo nepajuto.
Aukštos kvalifikacijos specialistų poreikis išliko didelis
Pasak M. I. Baronienės, kai kurios IT specialistų atrankas pristabdžiusios kompanijos jau grįžta prie jų organizavimo. Kitos, ypač didesnės, dar tik pradeda atsargiai apie tai galvoti, pirmenybę dar teikdamos darbų įmonės viduje perskirstymui.
„Kita dalis įmonių, ypač tos, kurios kuria „grynakraujį“ IT produktą ar paslaugą, net ir karantino metu sėkmingai plėtėsi, kartais netgi sparčiau nei prieš karantiną. Tokios įmonės susiklosčiusioje situacijoje įžvelgė daugiau pliusų nei minusų ir pasinaudojo proga įsidarbinti gerus atsilaisvinusius IT darbuotojus. Jose įdarbinimas ir naujų darbuotojų adaptacija vyksta nuotoliniu būdu. Šios įmonės greitai perskirstė savo procesus ir sugebėjo atrasti novatoriškų būdų prisitaikyti. Kandidatų rinkoje tokios kompanijos tapo dar labiau geidžiamos nei iki šiol“, – komentuoja atrankų specialistė.
Anot N. Kinderio, apskritai atrankų IT specialistų srityje poreikis išliko aukštas. Vieni projektai buvo sustabdyti, tačiau suaktyvėjo kiti, tad vienos įmonės stengėsi persitvarkyti mažindamos turimas komandas, o kitos tęsė planus jas stiprinti.
„Daug IT kompanijų ir taip yra pratę dirbti nuotoliu, tad didelių pokyčių nepajuto. E. komercijos, vidinių produktų vystymas nesustojo, o tik suaktyvėjo. Karantino metu žmonių vartojimo įpročiai keitėsi, tad didelė dalis prekybos persikėlė į elektroninę erdvę, kas iš esmės tapo dideliu privalumu e. komercijos projektus vystančioms įmonėms. Aukštos kvalifikacijos specialistų poreikis tik išaugo, jie tapo dar labiau geidžiami. Padidėjo web technologijų specialistų ar vidines sistemas kuriančių programuotojų paklausa, tad didesnis poreikis buvo PHP ir .NET (C#) programuotojų“, – sako N. Kinderis.
IT specialistai aktyviau domėjosi darbo galimybėmis
Tiek M. I. Baronienė, tiek N. Kinderis pastebi, jog karantino metu IT specialistai gerokai aktyviau nei įprasta domėjosi naujo darbo galimybėmis. „Kandidatai tapo lankstesni ir lengviau sukalbami. Tie, kurie prieš karantiną visai nesidomėjo darbu pagal individualios veiklos pažymą, karantino metu persigalvojo. Darbo užmokesčio lūkesčiai sumažėjo, atsirado didesnis kandidatų asmeninis suinteresuotumas“, – pasakoja IT atrankų specialistė.
Kinderio teigimu, karantino metu aktyvesni IT specialistai, dirbantys su duomenų bazėmis. „Įmonėse, kuriose mažėjo tiesioginiai pardavimai, kurios neturi e. komercijos sprendimų, taip pat transporto įmonėse susidurta su duomenų srauto mažėjimu, tad ir šios srities specialistai galimai turėjo dairytis naujo darbo“, – komentuoja N. Kinderis.
Ar vykdyti IT specialistų atrankas tapo lengviau?
IT projektų vadovo teigimu, paspartėjusi komunikacija iš kandidatų pusės ir galimybė dirbant iš namų lengviau suderinti pokalbio internetu laiką palengvino kai kuriuos atrankų procesus.
„Kandidatų pokalbių, vertinimo ir pristatymo etapas tikrai tapo spartesnis. Tačiau įmonės, kurios ieško darbuotojų, reaguoja tokiu pačiu tempu kaip iki karantino arba net lėčiau. Galbūt ne visos įmonės efektyviai persikėlė į virtualią komunikaciją, tad sprendimai iš jų pusės neretai trunka ilgiau, nei paties kandidato atradimas, sudominimas ir pritraukimas. Įmonėms verta apie tai pagalvoti, kad atrankos vyktų sparčiau“, – sako N. Kinderis.
I. Baronienės požiūriu, „galvų medžioklės“ procesas karantino metu lengvesnis netapo. „Kaip bebūtų, IT specialistai yra vieni paklausiausių bet kokiu metu. Ir toliau labai svarbus išlieka samdančiojo greitis, laikas, išskirtinumas, gebėjimas sudominti, pateikti grįžtamąjį ryšį“, – sako IT projektų vadovė.
Jos teigimu, reikia atsižvelgti, jog šiuo metu yra palanku plėsti savo IT komandas, kol potencialūs kandidatai dar abejoja savo darboviečių stabilumu. Bet reikėtų nepamiršti ir to, kad dalis kandidatų šiuo metu ir patys yra mažiau linkę keisti darbovietę, nes nenori rizikuoti. Kandidatai ieško stabilumo, patikimumo, siekia dirbti žinomose kompanijose. Taip pat jie nori darbe turėti daugiau atsakomybių, tam tikro nepakeičiamumo aspekto, kuris garantuotų svarbą komandoje.
Kinderis priduria, jog kandidatams taip pat svarbus tapęs darbdavio sugebėjimas prisitaikyti prie karantino situacijos, lankstumas ir operatyvumas. Jei anksčiau darbas nuotoliu buvo labiau privalumas ir siekiamybė, tai šiandien jis yra tapęs norma.