Patarimai nuotoliniam darbo pokalbiui
Emplonet Vilniaus padalinio vadovė Ingrida Juknevičiūtė-Lukašonok

Jau dvejus metus gyvename pandemijos sąlygomis. Pasikeitusi realybė privertė keistis ir mūsų įpročius – kaukių dėvėjimas viešose vietose, nuolatinis rankų plovimas / dezinfekavimas, atstumų laikymasis tapo kasdienybe. Pandemija pakeitė ir sąlygas, kuriomis organizuojame savo darbą. Ypač daug pokyčių patyrė ta žmonių grupė, kurios didžioji darbo dalis iki pandemijos buvo gyvi susitikimai su klientais / verslo partneriais.

Visi susitikimai kiek netikėtai persikėlė į virtualią erdvę, teko prisijaukinti Zoom, Teams bei kitas nuotoliniams susitikimams pritaikytas platformas. Atrodytų, dveji metai patirties dirbant nuotoliu ir bendraujant jau minėtose platformose turėjo išmokyti pagrindinių nuotolinių susitikimų taisyklių.

Remiantis praeitą savaitę mano LinkedIn paskyroje vykusio balsavimo rezultatais, trys ketvirtadaliai apklausoje sudalyvavusių respondentų pirmenybę teikia būtent nuotoliniam darbo pokalbiui (apklausoje dalyvavo 279 asmenys, 76 proc. rinkosi nuotolinį pokalbį, 24 proc. – gyvą susitikimą). Vis dėlto, kaip personalo atrankų srities atstovė, dažnai susiduriu su netikėtomis situacijomis, kai nuotoliniam pokalbiui Kandidatas yra tiesiog nepasirengęs.

Nuotolinio darbo pokalbio patarimais dalinausi pandemijos pradžioje, prieš dvejus metus. Pagrindiniai patarimai aktualūs ir šiandien. Vis dėlto, pirminį patarimų sąrašą šiai dienai drįstu koreguoti bei papildyti keletu naujų įžvalgų, kurias įkvėpė mano ir mano kolegų, personalo atrankų specialistų, per dvejus pandemijos metus sukauptos patirtys:

Pagal šiandienos aktualijas atnaujinti patarimai, kuriais dalinausi pandemijos pradžioje:

  • Gerai veikiantis internetas – būtinybė. Patikrinkite, ar veikia pokalbiui reikalinga įranga (kamera, mikrofonas). Be abejonės, šis patarimas lieka aktualus ir šiai dienai, tačiau tuo pačiu siūlau įsitikinti, kad Jūsų kompiuteris ar telefonas „draugauja“ su platforma, kurioje ir vyks susitikimas (neretai pasitaiko, kad tiek kamera, tiek mikrofonas puikiai veikia vienoje platformoje, tačiau nuvilia kitoje). Prisijunkite į pokalbį keliomis minutėmis anksčiau, kad iškylančius techninius nesklandumus galėtumėte išspręsti dar iki pokalbio pradžios;
  • Įsitikinkite, kad kompiuteris ar mobilusis telefonas yra pakrautas. Tai svarbus aspektas. Vis tik nieko baisaus nenutiks, jei susitikimo metu paprašysite luktelti, kol pajungsite įrenginį į elektros maitinimo lizdą;
  • Išvaizda – tiek pat svarbi kaip ir gyvo pokalbio metu. Patartina nerizikuoti ir dalykinio viršaus nederinti su šortais ar sportinėmis kelnėmis – niekada negalite būti tikri, kad neteks pakilti iš sėdimos vietos.  – Pagal dabartines tendencijas, pokalbiui nuotoliu automatiškai taikome kiek švelnesnius reikalavimus aprangos kodui – tikėtis trijų dalių kostiumo, kai Kandidatas sėdi savo namų svetainėje, būtų per daug. Vis dėlto, tvarkinga išvaizda – būtina;
  • Rekomenduojame rinktis ramią aplinką, be triukšmo. Vaizdas už Jūsų nugaros taip pat neturėtų būti blaškantis. Daug daiktų, detalių ar spalvų – ne pats geriausias pasirinkimas, saugiausiais variantas – šviesi siena. Lieku ištikima šiam patarimui. Žinoma, visi mokame naudotis užsklandomis, kurios sulieja background‘ą ar nukelia į visai kitą aplinką, pvz., kosmosą. Vis dėlto, man pačiai maloniau kalbėtis su žmogumi jo natūralioje aplinkoje. Svarbiausia, kad už Jūsų nugaros personalo atrankų specialistas nepastebėtų darbo pokalbiui nederančių atributų – išmėtytų drabužių, bendros netvarkos ar namų baro su alkoholiniais gėrimais priešakyje;
  • Pasiruoškite e. interviu taip pat, kaip ruoštumėtės įprastam darbo pokalbiui – apsvarstykite, ką apie savo darbinę patirtį turėsite papasakoti, pasidomėkite įmone, į kurios siūlomą poziciją kandidatuojate, apsvarstykite, kokius klausimus galimai Jums užduos šio pokalbio metu kitoje ekrano pusėje būsiantis įmonės atstovas. Esminis patarimas tiek gyviems, tiek nuotoliniams darbo pokalbiams – namų darbus atlikti privalu;
  • Prasidėjus pokalbiui, žvilgsnį nukreipkite į kamerą. Tokiu būdu susidarys įspūdis, kad žvelgiate pašnekovui į veidą taip, kaip tai darytumėte gyvo pokalbio metu. Šiandien pridurčiau, jog susitikimo metu neskaitykite atėjusių darbinių el. laiškų ar Teams žinučių – pašnekovas puikiai viską supras iš Jūsų klaidžiojančio po ekraną žvilgsnio. Jei yra įmanoma – užsitikrinkite, kad Jūsų netrikdys Teams žinutės, darbiniai laiškai (pasinaudokite „plytos“ būsenos privalumais Teams platformoje). Vis dėlto, jei žinote, jog susitikimo metu gali tekti atsakyti į kažkokią svarbią žinutę / atsilepti telefonu – įspėkite personalo atrankų specialistą iš anksto, jis tikrai nesupyks. Suprantame, kad „vagiate“ laiką iš savo darbo dienos, kad pasikalbėtumėte su mumis 😊

Kelios naujos įžvalgos, kurios gimė po dvejų metų nuotolinių darbo pokalbių vedimo:

  • Nuotolinio pokalbio metu lengva pamiršti, kad „kambaryje esate ne vienas“ – kontroliuokite savo kūno kalbą. Sėdėkite tiesiai, be reikalo nesimuistykite, nekramtykite nagų – Jūs esate stebimas!
  • Būkite pasirengę force majeure situacijoms: į kambarį įsiveržia mažametis vaikas; prie durų laukia žūtbūt Jums siuntą siekiantis pristatyti kurjeris; dingsta namų internetas; užklumpa kitos negandos. Svarbiausia – nepasimeskite. Dauguma dirbame iš namų ir susiduriame su panašiomis situacijomis. Jei reikia, paimkite vaiką ant rankų (miela vaiko šypsena gali net padėti laimėti personalo atrankų specialisto simpatiją 😉); atsiprašęs, atidarykite duris kurjeriui ir priimkite siuntą. Netikėtai pasikeitusias aplinkybes kviečiu priimti kaip galimybę pademonstruoti puikius stresinių situacijų valdymo įgūdžius!
  • Pasirūpinkite vandens stikline. Gyvo susitikimo metu kavos / vandens pasiūlo priimanti pusė. Nuotolinio pokalbio metu, tuo pasirūpinti turite Jūs. Vandens stiklinę, jei jos ir neprireiks, siūlau visada turėti šalia. Pokalbio metu gurkšnoti kavą ar arbatą taip pat tinkama. Užkandžiauti, ypač, jei tai darote paslapčia, nevertėtų. Rūkymas – siūlome nerizikuoti.

Apibendrinant, nuotolinio darbo pokalbio metu svarbu turėti „viskam pasiruošęs“ mąstymą, atsipalaiduoti (bet NE PER DAUG) ir nepamiršti, kokiu tikslu buvo susitikta – susipažinti, aptarti naujas karjeros galimybes, palikti teigiamą pirmąjį įspūdį (galioja tiek Kandidatams, tiek ir recruiteriams).