Linkedine dažnai matome savo pasiekimais, teigiamais kliento atsiliepimais, nutrūktgalviškomis iškylomis ar išvykomis, spalvingais renginiais besidžiaugiančias organizacijas. Visgi yra ir kita, mažiau matoma pusė – tai klaidos, su kuriomis susiduriame kasdien. Kadangi turime keletą Emplonet biurų skirtinguose miestuose ir daugiausiai dirbame nuotoliu, todėl net ir organizacijos viduje atrodo, kad kitame padalinyje viskas yra kur kas geriau nei manajame. Dėl to trečiadienio rytais jau kurį laiką turėjome tradiciją aptarti nutikusius „fail‘us“, atvirai dalytis apie kartais ir pačias absurdiškiausias klaidas, o tuomet diskutuoti apie gerąsias praktikas, padedančias panašių klaidų išvengti ateityje.
Ar buvo sunku jas įvardinti viešai? Pripažinti, kad klydai? Ir dar girdint vadovui?
Tyrimai rodo, kad, nepaisant organizacijos veiklos ar priskirtos užduoties, žmonės padaro 3–6 klaidas per valandą ir vidutiniškai 50 klaidų per dieną (arba per darbo pamainą) (Vanson Bourne Ltd., 2019). Remiantis „Lifetime Reliability Solutions“ ataskaita, vidutinis nesėkmių lygis įmonėse svyruoja nuo 10 iki 30 žmogiškųjų klaidų šimtui galimybių. Pridėjus stresą darbe, klaidų tikimybė dar labiau išauga.
Junginėje Karalystėje atliktame tyrime buvo norima sužinoti, kiek klaidų suaugusieji daro savo darbe. Apklausa, kurioje dalyvavo 2000 darbuotojų, atskleidė, kad kas penktas darbe padarė, jų nuomone, esminę klaidą, kuri kainavo jų įmonei pinigų, bet tik 12 proc. darbuotojų prisiėmė atsakomybę, kiti nuo jos išsisuko (SWNS, 2021).
Apklausą užsakiusios duomenų saugojimo ir informacijos valdymo įmonės „Iron Mountain“ (2021) tyrimas atskleidė, kad trečdalis dirbančiųjų yra pasirengę rizikuoti darbe tol, kol nėra sugauti. 26 proc. palieka savo kompiuterį atrakinę, o 16 proc. laiko slaptažodį užrašę lapelyje ant stalo. 67 proc. mielai leistų šeimai ir draugams naudotis savo darbo kompiuteriu. Beveik trečdalis prisipažino, kad naudoja tuos pačius slaptažodžius keliose platformose. 12 proc. ant savo stalo paliko dokumentus su jautria informacija, kurią pamatė kiti kolegos.
Daugiau nei vienas iš 10-ies respondentų pamiršo išjungti mikrofoną ir pasakė ką nors netinkamo darbo pokalbio/videosusitikimo metu. Pasitaikė atvejų, kai nepavykus tinkamai padėti ragelio buvo išgirsta išsprūdusi frazė apie pašnekovą. Šios klaidos daugeliui sukėlė stresą, bet darbuotojai pripažino, kad niekas niekada apie tai ir nesužinojo („Iron Mountain“, 2021).
Mūsų darbe dažniausios klaidos – sumaišyti kandidatų vardai. Per dieną jų pakalbiname išties daug, ir, na, tenka pripažinti, kvietimus dalyvauti atrankose turime šabloninius, tad kartais pamirštame juos pakeisti. Tuomet atsiprašome kandidatų, kuriuos jie pasiekė.
Pasitaiko, kad vaizdo skambučių metu į pokalbį įsiveržia vaikas, orą pagadina šalia kojų gulintis šuo ir tenka prisiminti atsakomybę už išėjusį į eterį garsą, katinas numeta vazą ar pradeda ėsti gėles. Darbo pabaigoje nuo ilgo kalbėjimo ir didelio skambučių srauto liežuvis ima ir paveda, tad netinkamai ištarus vieną raidę žodyje kandidatas gauna įdomų pasiūlymą. Žinoma, yra pasitaikę ir atvejų, kai laišką rašai kolegei, bet „Outlook“ pasiūlo klientą su tokiu pat vardu, o tu dėl neatidumo net nedvejodamas pasidalini savo įspūdžiais. Turėdami didelę duomenų bazę esame pakvietę žmogų į pokalbį konkrečiame mieste, tačiau pasirodė, kad jo pavardė ir yra miesto pavadinimas, nors jis gyvena visai kitoje lokacijoje.
Jei suklydote darbe ir jaučiate gėdą, susierzinimą, nusivylimą, įtampą, dalijamės pagrindiniais žingsniais, kaip ištaisyti klaidas ir atkurti pasitikėjimą savimi.
1. Giliai įkvėpkite. Emocijos, kurias jaučiate, yra normalios, tačiau pernelyg ilgai jose neužsibūkite, kitu atveju jos gali trukdyti priimti gerus sprendimus. Svarbu pirmiausia įsisąmoninti savo jausmus, kad vėliau galėtumėte imtis veiksmų „švaria“ galva. Atsitraukite trumpam nuo darbo, eikite pasivaikščioti arba pasikalbėkite su patikimu draugu. Jūs tai įveiksite ir galbūt net sustiprinsite savo, kaip greitai mąstančio problemų sprendėjo, reputaciją.
2. Kam nors apie tai papasakokite. Kai padarote klaidą, svarbiausia kam nors apie ją pasakyti, kol klaida nepadidėjo. Klaidos retai būna tokios blogos, kaip manome, o bandymas nuslėpti situaciją gali ją pabloginti. Verčiau praneškite savo vadovui arba patikimam komandos nariui, kas atsitiko, net jei šiuo metu neturite sprendimo – jie gali padėti jums jį rasti.
3. Pripažinkite savo klaidą ir atsiprašykite už tai, kas atsitiko, bet nepersistenkite. Tai nereiškia, kad visiškai susipainiojote ar blogai dirbate – tai tiesiog reiškia, kad kažkas nutiko ir jūs iš to pasimokysite. Atsiprašydami už klaidą nepersistenkite. Venkite teisintis ar blogai apie save kalbėti. Būkite atviri ir mandagūs – tereikia pasakyti: „Padariau šią klaidą ir stengiuosi ją ištaisyti. Atsiprašau už nepatogumus, kuriuos ji galėjo sukelti.“ Neplakite savęs ir tiesiog pripažinkite klaidą, o vėliau judėkite toliau.
Anot psichologų, klaidų pripažinimas parodo, kad turite pakankamai jėgų būti pažeidžiami ir objektyvūs savo veiksmams. Dėl to jūsų komanda gali pasitikėti jumis, kad ateityje elgsitės teisingai, net jei tai reiškia, kad pripažinsite vėl suklydę.
4. Sugalvokite sprendimus ir fiksuokite išmoktas pamokas. Sudarykite veiksmų planą, kad ateityje šių klaidų išvengtumėte. Įsitikinkite, ar tinkamai suplanavote laiką, ar informavote reikiamus žmones, ar laiku įgyvendinsite jums patikėtą užduotį ir apie ją iškomunikuosite.
5. Pasirūpinkite savimi. Padaryta klaida reikalauja emocinės iškrovos, tad svarbu rūpintis savimi ir užtikrinti, kad su neigiamais jausmais susidorotumėte sveikai. Laikykitės įprastos rutinos, venkite viršvalandžių. Išeikite pasivaikščioti į lauką, gaminkite sveiką maistą, leiskite laiką su draugais ar šeima – visi šie veiksmai gali padėti nukreipti dėmesį nuo jūsų klaidos ir suprasti, kad darbas yra tik vienas jūsų gyvenimo aspektų. Sportuokite, gerkite daug vandens, gerai išsimiegokite – dėl nemigos atsiranda dėmesio koncentracijos spragų. Kai kurie tyrimai rodo, kad dirbti mieguistam yra taip pat blogai, kaip dirbti apsvaigus nuo alkoholio. Taigi, jei norite išvengti klaidų ateityje, pasirūpinkite savo fizine gerove.
6. Išlaikykite tolimesnės perspektyvos jausmą. Nukeliaukite mintimis 3–5 m. atgal, įsivaizduokite, kad ateityje atliksite jau padarytą klaidą. Kiek svarbi/didelė ši klaida atrodo? Taip pat mintimis nukeliaukite į ateitį, pagalvokite: ar tuo metu padaryta klaida bus vis dar aktuali ir reikšminga? Galbūt ji atrodys kaip šypseną kelianti smulkmena ar reikšmingai jus auginusi ir dėkingumą kelianti patirtis? Dabartinės problemos dydis nepasikeis, tačiau tokiu būdu aplink ją sukursite daugiau erdvės, tad išbūti bus gerokai lengviau.
Tai gali būti sunku, kai esate nusivylęs savimi, tačiau stenkitės, kad jūsų emocinė reakcija būtų proporcinga jūsų padarytai klaidai. Ji veikiausiai nėra tokia bloga, kaip manote, o supratimas apie tai gali padėti susidoroti su bet kokiu likusiu nerimu, išskyrus retas išimtis, jei esate pilotas, chirurgas ar karinis personalas ir klaidos padarymas darbe – gyvybės ar mirties situacija. Tačiau jei įkėlėte netinkamą dokumentą ar du kartus suorganizavote susitikimą – kvėpuokite. Gyvenimo greitkelyje tai yra tik stotelė, o ne nesibaigianti spūstis.
Nepatekite į „mąstymo spąstus“ vertindami situaciją juoda-balta, ieškokite pilkų atspalvių. Situacijos retai būna tobulos arba visiškai bevertės – pabandykite rasti bent vieną tarpinį variantą.
Nežiūrėkite į klaidą kaip nesibaigiantį pralaimėjimo modelį. Vietoje to, prisiminkite praeities sėkmę ar teigiamus įvykius, kuriuos nuveikėte ir kuriais didžiuojatės.
Kitų žmonių minčių skaitymas – nėra jūsų gebėjimas. Nedarykite prielaidos, kad dėl jūsų klaidos kiti žmonės apie jus galvos neigiamai. Atminkite, kad nesate visatos centre, o kolegos, vadovai ar klientai turi ir kitų reikalų, nei sėdėti ir galvoti apie jus.
Susigrąžinkite pasitikėjimą savo veiksmais, o ne tik žodžiais. Klaidos lygu pasekmės, tačiau kartais jūsų protas perdeda ir jas iškraipo siųsdamas jus į agonijos būseną ir sukeldamas stresą, o tai, paradoksalu, bet ateityje gali sukelti dar daugiau klaidų. Įveikite savo asmeninį blogiausią scenarijų, kad galėtumėte su juo susitaikyti ir judėti toliau. Pasakykite sau: „Gerai, aš apsikvailinau. Ir aš išgyvensiu. Esu išradingas, kūrybingas ir neleisiu, kad kas nors sugadintų mano gyvenimą, sveikatą ar laimę.“ Geriausias būdas vėl užsitarnauti žmonių pasitikėjimą yra atlikti puikų darbą, nes, greičiausiai, klaidos bus greitai atleistos ir pamirštos.
Ar atpažinote save?
Teksto autorė: Rima Juškienė